BMW M3/M4: Návrat k šestiválci

Pro nejvýkonnější BMW trojkové řady nastává nová éra – vůbec poprvé v historii se provedení Coupé představuje společně s karosářskou verzí Sedan, která nese pojmenování BMW M3. A vůbec poprvé se Coupé nebude jmenovat M3 ale M4…

Nové M4 tak bude chtít navázat na úspěchy svého předchůdce - předchozí generace M3 Coupé se totiž prodalo víc než 40 000 kusů. „Čtyři generace BMW M3 spojovaly geny závodních vozů s každodenní použitelností v jednom emotivním celku,“ říká Dr. Friedrich Nitschke, prezident BMW M GmbH. „Nové M3 a M4 v této filozofii pokračují i nadále. Oba modely přinášejí technologie ze světa závodních automobilů na běžné silnice. Po několika tisících kolech strávených během vývoje na Severní smyčce Nürburgringu vytvořil vývojový tým s nadšením dvojici sportovních vozů, které vytvářejí nové standardy v otázkách celkového konceptu, přesnosti ovládání a obratnosti.“

V novém BMW M3 Sedan a novém BMW M4 Coupé se navrací řadový šestiválec, který poháněl druhou a třetí generaci M3 (první generace E30 měla 2,3litrový čtyřválec). Nový tentokrát přeplňovaný třílitr je schopen točit až 7500 ot./min. Nový šestiválec přináší oproti čtyřlitrovému motoru V8 předchozí generace jen mírné zvýšení výkonu na přibližně 430 k (+10 k), točivý moment však vzrostl už o citelných 30 procent na více než 500 Nm. Přínosem je také působivá hospodárnost nového motoru, kterou BMW slibuje o více než čtvrtinu nižší.

Nový motor využívá dvojici jednokomorových turbodmychadel, vysokotlaké přímé vstřikování paliva, plně variabilní rozvod Valvetronic a proměnné časování sacích i výfukových ventilů Double-VANOS. Specialitou dvojice turbodmychadel jsou elektronicky řízené obtokové ventily zaručující mimořádně rychlé reakce šestiválce na pohyby plynového pedálu.

Výfukový systém je vybaven nově navrženými klapkami ve výfukovém systému umístěnými těsně před tlumičem, ty minimalizují zpětné tlaky ve výfukové soustavě a navíc slibují dodat ten správný zvuk…

 

Lehčí než dřív

Nové M3 a M4 potkalo rozsáhlé zeštíhlování konstrukce – kupé se například dostává pod 1500 kg, tj. proti odcházející generaci je lehčí o cca 80 kg. Šetřilo se i u sedanu – nově dostává karbonovou střechu, kterou mělo dříve pouze kupé, znamená úsporu kolem pěti kilo, zároveň má nezanedbatelný vliv na těžiště vozu.

Také na nové šestistupňové manuální převodovce, která je standardní výbavou, se ušetřilo 12 kg. Využívá mazání se suchou skříní a přispívá k optimálnímu rozložení hmotnosti v poměru 50:50 mezi nápravy. Novinkou převodovky jsou i elektronické meziplyny, které zvyšují stabilitu vozu při podřazování. Na přání je samozřejmě připravena i sedmistupňová dvouspojková převodovka M Double Clutch Transmission s ovládáním pádly pod volantem a systémem DriveLogic. Součástí její výbavy je také funkce závodního startu Launch Control.

Za pozornost stojí i kardanová tyč, která je u nových modelů vyrobena z karbonu. Vysoká tuhost a nízká hmotnost uhlíkových kompozitů umožnila tyto díly vyrobit jako jeden kus bez konvenčního vodícího ložiska uprostřed. Výsledkem je snížení hmotnosti o 40 procent, protože jde o rotační hmotnost, jejíž snížení přináší opět rychlejší reakce na pohyby plynového pedálu.

Na zadní nápravě nechybí aktivní diferenciál, kde na základě elektronických povelů elektrický akční člen neustále mění svornost podle potřeby, například při intenzivní akceleraci ze zatáček. Novým naladěním prošel také sportovní režim stabilizačního systému MDM (M Dynamic Mode), který umožňuje jízdu na samotných limitech. K dispozici je samozřejmě i režim se zcela vypnutým stabilizačním systémem DSC.

Uspořená kila najdeme i na přepracované přední nápravě (na nápravnici, nábojích a hliníkových ramenech se ušetřilo pět kilo v porovnání s klasickou ocelovou konstrukcí). Speciálně pro nové M3 a M4 byly vyvinuty také klouby bez vůlí a nové elastokinematické členy. Oba modely jsou vybavené hliníkovým plechem pomocného rámu, výztužným členem v motorovém prostoru vyrobeným z uhlíkových kompozitů a dalšími výztuhami mezi pomocným rámem a prahy vozu. Díky tomu se dál zvýšila tuhost celé přední části vozu. Ve srovnání s předchozí generací je lehčí také pětiprvková zadní náprava. Všechna její ramena jsou vyrobena kováním z hliníku a snižují neodpružené hmoty zavěšení o tři kilogramy. Přesnost ovládání zvyšuje také pevné uložení pomocného rámu zadní nápravy ke karoserii. Kila dolů znamenají také použitá nová kovaná kola s rozdílnými rozměry pro přední a zadní nápravu.

Výkonnosti vozu budou sekundovat brzdy – ocelové ventilované disky bude možné na přání nahradit karbon-keramickými.

Vozy dostanou nově vyvinutý elektrický posilovač řízení s funkcí servotronic přizpůsobující jeho účinek rychlosti jízdy. Navíc lze řízení nastavit do tří režimů – Comfort, Sport a Sport+.

 

Text: Dan Pejzl

Foto: BMW